Search
Close this search box.

تولید محتوا

تولید محتوا

ما با شما تماس می گیریم

ما با شما تماس می گیریم

لطفا امتیاز دهید

هر آن چیزی که باید در زمینه ی تولید محتوا بدانید

تمام مواردی که احتیاج دارید درباره ی تولید محتوا بدانید، در این مطلب جمع آوری شده است. لطفا از ابتدا تا انتهای آن را به دقت مطالعه نمایید و اگر ابهاماتی برایتان باقی ماند، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

مقدمه

اولین جایی که در دنیای دیجیتال سوال خود را بیان می کنید، کجاست؟ حدس میزنم که گوگل (Google) باشد. طبیعی است، شما تنها نیستید، موتور جستجوی گوگل روزانه بیشتر از 4 میلیارد سوال را جوابگو است!

وقتی که سوال خود را تایپ کردید و اینتر را زدید، لینک هایی برای شما نمایان می شود که هر کدام از آنها یک محتوا هستند. شاید این را بدانید شاید هم نه، اما همه ی ما، مصرف کننده های محتوا به صورت روزانه هستیم.

 

برای مثال :
چگونه ویندوز کامپیوتر خودم را آپدیت کنم؟ (محتوا)
لباس های جدید برند نایکی. (محتوا)
ویدیو خنده دار (محتوا)

 

محتوا ها قسمتی مهمی از زندگی هر روز ما هستند، که نادیده گرفتن آن دشوار است.

  • محتوا ها ما را مطلع نگه می دارند.
  • جواب سوال ها را می دهند.
  • سرگرم کننده هستند.
  • مارا وادار به لبخند می کنند.
  • مارا در مسیر اهداف خود راهنمایی می کنند و …

محتواها به شما کمک می کنند با مشتری های خود در ارتباط باشید، جذبشان کنید، زیر نظر بگیریدشان، و نهایتا برای کمپانی خود کسب درآمد کنید. به ادبیاتی دیگر، اگر تولید محتوا نمی کنید، از کمپانی های امروزی جا مانده اید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا به پروسه ی ایجاد کردن سر فصل هایی خلاقانه برای نمایش داده شدن برای مشتری ها یا بیننده های شما، گفته می شود.

نوشتن مطالب و یا ایجاد کردن محتواهای بصری و اطلاعات دادن در راستای ایده ی اصلی محتوای شما، که در فرمت های مختلفی مثل نوشته ها، عکس ها، ویدیو ها، اینفوگرافیک ها و … به بیننده شما ارائه داده می شود، بخشی از این پروسه است.

https://roshaprint.com/website-design-portfolio

چرا تولید محتوا مهم است؟

تولید محتوا، آخرین و بروز ترین راه ورودی به دنیای مارکتینگ (Marketing) است.

وقتی شما تولید محتوایی انجام می دهید، اطلاعاتی رایگان و کارآمد را در اختیار مخاطبان خود می گذارید و مشتری هایی با پتانسیل بالایی را به سمت وب سایت خود می کشید و در همان حال برای مشتری های قدیمی خود ارتباطی با کیفیت با خود ایجاد کرده اید!

در این هنگام عمل اصلی و پر سودی که شما انجام می دهید، استفاده از اصل ROI (Return of Investment) است.

ROI : ترجمه ی دقیق آن “بازگشت سرمایه” است و به زمانی گفته می شود که سرمایه گذاری شما چه از مسیر مستقیم و چه غیرمستقیم به سود دهی می رسد.
و با توجه به آمار هایی که در این قسمت می خوانیم، مطمئنا عمل بازگشت سرمایه گذاری در زمینه ی تولید محتوا را درک خواهید کرد.

  • تولید محتوا، 3 برابر بیشتر از روش های مارکتینگ سنتی، آورده برای کمپانی ها دارد، و 62% هزینه کمتری نسبت به آنها دارد.
  • کمپانی های بزرگ SMB (Server Message Block) که از تولید محتوا به عنوان شاخصه ی اصلی مارکتینگ خود استفاده می کنند، 126% پر سودتر از کمپانی های رقیبی بودند که این کار را نمی کردند.
  • 61% از خرید های اینترنتی، وقتی اتفاق افتاده است که بازدید کننده ی وب سایت برای خواندن مطلبی از آن وب سایت بازدید کرده است.
  • کمپانی هایی که در ماه بیشتر از 16 پست یا محتوا در وب سایت های خود به اشتراک می گذارند، 3.5 برابر ترافیک بیشتری را نسبت به وب سایت هایی که در ماه 4 عدد (یا کمتر) محتوا به شتراک می گذارند، اشغال می کنند.

تولید محتوا به معنی رشد کسب و کار شما است، اما نحوه ی انجام این کار و استراتژی آن چگونه است؟

برنامه ریزی در زمینه ی تولید محتوا و استراتژی های آن

شما بدون داشتن نقشه ی یک ساختمان شروع به ساختن آن نخواهید کرد و یک مجسمه را بدون طراحی اولیه آن شروع به ساخت نمی کنید و همینطور کسب و کاری را بدون در نظر داشتن اهداف آن شروع نخواهید کرد!

پس بدون برنامه ریزی انجام دادن تولید محتوا می تواند شما را از اهداف اصلی تان دور نگه دارد. تولید محتوا همه ی برند شما را در بر می گیرد، در ادامه ی این مطلب قدم به قدم از ساختن و ترویج دادن و در نهایتا استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.

منابع : کتاب (Content Marketing Workbook)

 

اهداف محتوای خود را مشخص کنید.

همانند روش های سنتی مارکتینگ اولین اقدام مشخص کردن اهداف آن است و استراتژی تولید محتوای شما باید در راستای اهداف شما از مارکتینگ باشد و مارکتینگ شما هم در راستای اهداف اصلی کمپانی.

اهداف شما می تواند به سادگی “جذب کردن بیننده ی بیشتر به وب سایت خود” باشد، تا وقتی که اهداف خود را زیرکانه و منطقی انتخاب کنید، قدم اول را درست برداشته اید. برای مثال هدف “افزایش دادن 25% بیننده های وب سایت، در یک ماه جاری” می تواند هدف خوبی باشد.

وقتی که هدف خود را انتخاب کردید، تمام بحث تولید محتوای شما باید در راستای آن هدف باشد و در مسیر نتیجه گیری شما از این سبک از مارکتینگ باشد.
به صورت خلاصه، اهداف خود را انتخاب کنید بعد از آن شروع به تولید محتوا کنید.

 

یک Persona خریدار بسازید.

Persona : در مارکتینگ، به عمل در نظر گرفتن یک آدم به صورت خیالی و با اخلاقیات و سبک زندگی مشخص می گویند، که از آن برای کاربردی بودن یک کالا یا یکی از خدمات آن کمپانی مد نظر استفاده می شود.

برای مثال : قشر مد نظر شما دانشجو ها هستند، دانشجوی پزشکی محمدرضا را در نظر می گیریم و این سوال را از خودمان میپرسیم که کالا یا در این مورد محتوایی که برای قشر دانشجو ایجاد شده است، چه مقدار برای محمدرضا (شخصیت خیالی ما) کارآمد است ؟

ساختن یک استراتژی حتی مهم تر از این موضوع است که شما دقیقا قصد تولید چه محتوایی دارید. اول از همه چیز شما احتیاج دارید بدانید با چه کسی صحبت می کنید، چگونه با آنها صحبت می کنید و کجا آن افراد را پیدا کنید.

کلید موفقیت در نوشتن یک مطلب این است که به گونه ای بنویسید که هر کدام از خواننده ها احساس کنند که شما مستقیما در حال صحبت با آنها هستید و تنها راه انجام دادن این کار این است که شما خواننده های خود را آنالیز کنید و تا جایی پیش بروید که انگار آن ها را مثل یک دوست قدیمی می شناسید.

شما باید احساسات منفی آنها از قبیل ترس را بشناسید و به همانگونه باید احساسات مثبت آنها را بشناسید. درآمد تقریبی این افراد، راهکارهای رویایی آنها، آرزو ها و فانتزی های این افراد و …

در واقع اطلاعات شما از مخاطبانتان، سرمایه ی شماست.

همیشه بخاطر داشته باشید، شما دارید با “انسان” هایی صحبت می کنید که غریزه ی آنان به گونه ای است که در ارتباط بودن را دوست دارند.

در دنیای ایده آل، شما توانایی آن را دارید که با هر کدام از بازدید کننده های وب سایت خود به صورت اختصاصی صحبت کنید، اما این امکان پذیر نیست. پس راه حل آن چیست؟ ساختن یک پرسونای خیالی

پرسونای شما فردی است که شما با تولید محتوای آن قصد دارید با آن فرد صحبت کنید. این شخصیت خیالی به عنوان مخاطب شما در نظر گرفته خواهد شد، حضاری که بیشترین احتمال را دارد از مطلب شما ستفاده ی کاربردی کنند و به مشتری شما تبدیل شوند.

ساختن یک پرسونا ممکن است نیاز به کمی تجربه، تحقیقات، انجام کارهای پیش فرض و پیچیدگی داشته باشد، اما نتیجه ی آن یک تصویر محکم و کاربردی از افرادی است که از محتوای شما استفاده می کنند.

به مسیری که خریدار شما طی می کند، اعتماد کنید.

اگر موقعی سر درد داشته باشید، اولین اقدام شما این است که دلیل آن سر درد را کشف کنید. برای مثال شاید بدنتان به آب احتیاج دارد، شاید هم وابستگی شما به قهوه و چای باعث این سردرد شده است، شاید هم مریض هستید.

بعد از پی بردن به دلیل آن، به راه حل فکر می کنید.

“کمی آب بنوشم” “یک فنجان قهوه بنوشم” “دارویی استفاده کنم”.

نهایتا بین راه حل های خود، انتخاب می کنید، حالا این مسیر وارد فاز جدیدی می شود، انتخاب!

آب معدنی یا آب شیر؟ قهوه ی اسپرسو یا قهوه ی فوری؟ داروی ژلوفن یا بروفن؟

خوشبختانه شما مسیر را طی کردید و مشکل و نیاز را در 3 مرحله حل کردید، و ادامه روز خود را راحت تر ادامه خواهید داد.

این یک مثال از مسیر یک خریدار بود. هر بازدید کننده یا خریدار مسیری را به سمت راه حل طی می کند و آن مسیر از 3 بخش اطلاع، توجه، و تصمیم تشکیل می شود. اما هر یک از خریداران در قسمت متفاوتی از این مسیر قرار دارند، پس این مهم است که ما از محتوایی استفاده کنیم که مناسب برای هر 3 مرحله باشد.

 

مراحل ساخت پرسونا برای تولید محتوا

 

با ایجاد کردن مطلبی مناسب برای هر 3 مرحله، شما شرایطی را ایجاد کردید که هر یک از بازدید کننده های شما، احساس کند که در جای درستی است و به وب سایت درستی سر زده است و اطلاعات محتوای شما برای او کارآمد است. شما همچنین نیاز دارید که هر یک از قسمت های محتوای خود را برای یکی از مرحله های مسیر خریدار، ایجاد کنید.

برای مثال یک بازدید کننده که در مرحله ی اطلاع است، احتیاجی به دیدن پیش نمایش از کالای شما ندارد، اما خواندن مطلبی که به آن ها کمک کند نیاز خود را بهتر درک کنند، برای آنها کارآمد است.

یا شاید یک بازدید کننده که در مرحله ی تصمیم است نیازی به خواندن مطلبی نداشته باشد و بیشتر احتیاج دارد تا یک مشاوره برای خرید بهتر کالا یا خدمات مورد نیاز خود، داشته باشد.

این یک راهنما، برای بهترین و ایده آل ترین فرمتی است که می توانید در قالب این فرمت محتوای خود را به مناسب ترین حالت به بازدید کننده خود در مرحله های مختلف مسیر خریدار، ارائه دهید.

اطلاع : مطلب و بلاگ، چک لیست، برگه ی نکته، اینفوگرافیک، ایبوک ها، بازی و امتحانات کوچک
توجه : پادکست، وبینار، ماتریکس های اندازه گیری، قالب
تصمیم : پیش نمایش، امتحان رایگان، راهنمای کالا، مشاوره، کوپن

 

محتوای خود را حسابرسی کنید!

اگر مدتی است که تولید محتوا می کنید اما از استراتژی خاصی پیروی نمی کنید، هر کمپانی که کار مارکتینگ انجام می دهد می تواند از آن محتوا ها سود کسب کند. این موضوع که شما بدون یک استراتژی کار خود را شروع کردید به این معنی نیست که الان نمی توان آن را در یک استراتژی صحیح استفاده کرد.

منظور از حسابرسی محتوا به این معنی است که به ساده ترین حالت ممکن، آرشیو تولید محتواهای خود را زیر سایه ی یک استراتژی و بیزینس پلن جدید جای دهید. این کار ممکن است نیاز به دوباره نویسی در آرشیو شما ایجاد کند، تا با پرسونای خلق شده و مسیر خریداری او، هم خوانی داشته باشد.

ما راهنمایی هایی برای انجام این کار آماده کرده ایم :

1. تمام محتوای خود را در یک صفحه ی گسترده بچینید.

2. ستون هایی از اهداف، کلمات کلیدی، پرسونای خریدار، مسیر خریداری، مرحله ها، فرمت ها، و موضوع هایی اصلی ایجاد کنید.

3. ستون هایی برای میزان های بازدید، به انتشار رسیدن آن مطلب، و میزان در ارتباط بودن خواننده با محتوا درست کنید.

4. و در نهایت هر پست خود را دسته بندی کنید، بر اساس آن میزان موفق بودن آنها، برای مثال : “نتیجه ی خوبی داده است” “نیاز به پیشرفت دارد” “باید دوباره نویسی شود” یا “می تواند با یک محتوای دیگر ترکیب شود”

در حالی که این عمل ممکن است خسته کننده به نظر برسد، مطمئن باشید افزایش ترافیکی که قراره با انجام این کار داشته باشید ارزشش را خواهد داشت.

 

فرمت درستی را انتخاب کنید

پرسونای خریداری که پیش تر در آن باره صحبت کردیم را به یاد دارید؟ شما در حال تولید محتوا برای آن شخصیت خیالی هستید. پس این به این معنا است که شما در حال ساختن محتوایی هستید که باید برای بازدید کننده شما ( در این مورد پرسونای شما) لذت بخش و قابل فهم باشد و برای او کارآمد باشد.

فرمت ها می تواند به صورت بلاگ ها و مطلب ها، ویدیو، اسلاید شو ها، گرافیک، ایبوک، پادکست و هرچیز خلاقانه ی دیگری که به ذهن شما خطور می کند باشد. تا وقتی که فرمت شما برای بازدید کننده های شما جالب باشد و لذت بخش و کارآمد، شما در مسیر درستی قرار دارید.

همچنین، شما نباید به یک فرمت وفادار باشید و باید توانایی این را داشته باشید که با هر فرمتی که آن لحظه برای محتوای شما مناسب است کار کنید.

منظور از این موضوع این است که، شاید پادکست های رایگان یک روش مارکتینگ خیلی خوبی باشند اما اگر توانایی صبر و حوصله برای به سرانجام رسیدن و نتیجه گرفتن پادکست ها را ندارید، شاید بلاگ پست ها انتخاب بهتری برای شما باشند، اما در مواقعی ممکن است به پادکست احتیاج داشته باشید و باید توانایی انجام این کار را داشته باشید.

از این سوال ها به عنوان یک راهنما برای وقتی که در حال انتخاب فرمت خود هستید استفاده کنید:

  • این محتوا برای کدام مرحله از مسیر خریدار تولید شده است؟
  • آیا استفاده از این محتوا برای مخاطبان شما سخت و پیچیده است؟
  • پرسونا یا جامعه ی هدف شما زمان آنلاین خود را کجا صرف می کند؟
  • آیا محتوای تولید شده در سطح رقابت تولید شده است؟

 

ترویج دادن محتوا

چه پوئن مثبتی وجود دارد وقتی تمام این محتوا های خوب توسط هیچ کسی دیده نشود؟

در دنیای ایده آل، هر دفعه ای که شما محتوایی پست می کنید، مخاطبان به سمت آن سرازیر می شوند. اما در دنیای واقعی مخصوصا وقتی که یک تازه کار هستید، شما باید توجه مخاطبان را به نحوی جلب کنید، تا بتوانید آن ها را قانع کنید از محتوای رایگان شما استفاده کنند!

ترویج محتوا اصلا کم اهمیت تر از تولید آن و استراتژی نیست.

نحوه ی ترویج محتوای شما باید توسط پرسونای شما راهنمایی شود. می توانید سوالاتی همانند اینکه “جامعه ی هدف ما زمان خود را وقتی انلاین است، کجا صرف می کند؟” “جامعه ی هدف ما چه مقدار از روز خود را در پلتفرم مشخصی مثل اینستاگرام می گذراند؟” “چند وقت یکبار علاقه دارند که از طرف من محتوایی را ببینند؟” “چگونه دوست دارند، محتوای ایجاد شده را مصرف کنند؟” ” چه سبکی از ایمیل می تواند نظر او را جلب کند؟”

 

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ساخته شدند برای ایجاد کردن راحت تر رابطه ها، اما می jوان از آن ها برای ترویج دادن و پروموت کردن محتوای خود استفاده کرد.

تمام کاری که برای انجام این کار نیاز دارید انجام دهید، ایجاد کردن تعادل بین Self-Promotion یا خود ترویج دهی و به انتشار گذاشتن اطلاعات کارامد و سرگرم کننده است.

فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام تمام آنها بستر ها و پلتفرم های عالی برای به اشتراک گذاشتن محتوا های شما هستند. اما راز آن شخصی سازی محتوای خود با پلتفرم مد نظر است.

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین راه های دستیابی به مخاطب است، مخصوصا برای ترویج دادن محتوا. خوبی آن این است که هرکسی در لیست ایمیل های شما صدای شما را می شنود و مطمئنا پبام شما را می خواند.

حتی بهتر نیز خواهد شد، شما می توانید محتوای مشخصی را برای دسته ای از افراد مشخص ارسال کنید و با این کار، با مخاطبان خود مستقیم تر گفت و گو کنید.

 

ترویج تجاری

عمل pay-per-click (PPC) تبلیغاتی است که بر اساس کلیک هایی که بر روی لینک وب سایت یا محتوای شما می شود، شما به سایت و بستر میزبان وجه مالی پرداخت می کنید.

این سبک از تبلیغات می تواند در شبکه های اجتماعی، موتور های جستجو، و دیگر وب سایت ها به عنوان بستر استفاده شود.

زمانی که جامعه ی هدف خود را مشخص کردید، می توانید از این سبک از پروموشن استفاده کنید. به این دلیل که ما نمی خواهیم بخاطر کسانی که علاقه ای به مطالب ما ندارند، مبلغی پرداخت کنیم چون بلا استفاده است.

پس زمانی که مخاطبان مشخصی را به عنوان اهداف محتواهای خود مشخص کردید، پروموشن های تجاری می توانند سرمایه گذاری خوبی باشند.

 

تکرار محتوا ها

زمانی که یک محتوا را تکرار می کنید، شما در اصل دارید از چیزی که زمان زیادی برای خلق کردن آن گذاشتید، دوباره استفاده می کنید و تنها با تغییر دادن فرمت آن می توانید آن را برای استفاده های وسیع تری آماده کنید.

مانند بازیافت به این موضوع فکر کنید. هدف شما این است که زمان کمتری را صرف خلق کردن کنید و زودتر آن را به نمایش برای بازدید کننده های خود بگذارید.

برای مثال : آن مقاله ای که برای مثال در وب سایتتان پست کردید را شاید بتوانید به عنوان یک اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی استفاده کنید یا حتی یک ویدیو.
اگر محتوایی را در یک فرمت خاصی تولید کردید، به آن فکر کنید که آیا این محتوا توانایی این را دارد که به عنوان یک فیلم نیز در شبکه اجتماعی یوتیوب به اشتراک گذاشته شود؟

یا هر روش خلاقاته ی دیگری که به ذهن شما میرسد، تا محتوای شما را تا بالاترین حد تاثیرگذاری پیش ببرد.

 

پروسه تولید محتوا

ما مارکترها یا بازاریابان شلوغ هستیم و زمان کافی نداریم. ما نمی خواهیم که زمان خود را صرف مسائل بیهوده کنیم.

این دلیل این است که برای هر چیزی پروسه ای تعریف می کنیم. سیستمی را تعریف می کنیم، امتحانش می کنیم و آن را تغییر می دهیم تا کارآمد شود و این سیستم را تکرار خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.

راجع به تمام عمل هایی که در راستای مارکتینگ انجام دادید فکر کنید، تمام آنها از پروسه ی خاصی پیروی می کردند و تولید محتوا هم نیاز به به پروسه دارد.
ما راهنمایی برای این پروسه آماده کردیم، از این راهنما استفاده کنید، و به صورت حدسی کار کردن را از پروسه ی خود حذف کنید و اجازه ی فضایی خلاقانه تر را به خود دهید.

 

1. تحقیقات سئو

همانطور که گفتیم ساختن یک پرسونا، می تواند به شما یاد دهد که در مورد چه مباحثی تولید محتوا کنید و به شما یاد خواهد داد که جامعه ی هدف شما چه سوالاتی ممکن است داشته باشد که تولید محتوا در مورد سوالاتی که ممکن است مخاطبان شما داشته باشند، شروع خیلی خوبی است.

اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که آیا این اطلاعات ما در ابعاد بزرگ تر و جامعه ای وسیع تر ممکن است؟

در این مرحله ما میتوانیم از “تحقیقات سئو” یا “تحقیقات کلمات کلیدی” استفاده کنیم.

تحقیق در باره ی یک کلمه ی کلیدی می تواند به شما این اطلاعات را دهد که آیا آن کلمه ارزش سرمایه گذاری شما، که در این مورد سرمایه گذاری شما زمانی هست که صرف تولید محتوا می کنید را دارد؟

یکی از راه های مناسب در مسیر تحقیقات کلمات کلیدی، این است که چندین سوالی که ممکن است پرسونای ما با توجه به اهداف و سبک زندگی خود دارد، آماده کنیم.

 

سپس کلمات کلیدی را از بین این سوال ها جدا کنیم. برای مثال :

  • آموزش فتوشاپ
  • آیا فتوشاپ می تواند پس زمینه ی عکس را تغییر دهد؟
  • دانلود فتوشاپ 2020
  • چگونه فتوشاپ را نصب کنم؟

کلمات کلیدی : فتوشاپ – طراحی – نقاشی دیجیتال – آموزش

تلاش کنید از کلمات کلیدی ساده تر که رقابت زیادی در آن ها وجود ندارد، انتخاب کنید. ماهانه یا به صورت هفتگی کلمات را سرچ کنید و نتیجه ی آن را آنالیز کنید.
انتخاب کلمات و محتوا هایی دشوار، که رقابت زیادی ایجاد می کنند، شما را دلسرد خواهد کرد. پس برای شروع از کلمات و موضوع های کم رقابت تر استفاده کنید.
چندین راه برای تحقیقات درباره ی یک کلمه ی کلیدی و سئوی آن کلمه وجود دارد، ما لیستی از روش های کارآمد آماده کردیم :

  • از ابزار هایی که برای انجام این کار ایجاد شده اند استفاده کنید، مانند : SemRush یا Moz Keyword Explorer
  • کلمه ی مد نظر خود را در موتور جستجوی خود سرچ کنید و از پیش فرض هایی که موتور جستجوی شما حدس میزند یادداشت برداری کنید.
  • در قسمت سرچ های مرتبط موتور جستجو ها به دنبال کلمات کلیدی مربوط به محتوای مد نظر بگردید (SERPs)

 

2. ایده پردازی

حالا که کلمات کلیدی خود را هدف قرار دادید، زمان ایده پردازی های خلاقانه شما رسیده است!

تحقیقات نشان داده است که یکی از بهترین راه حل های انتخاب موضوع، تکنیک “Topic clusters” است.

Topic Cluster : به معنی این است که شما ستونی از کلمات کلیدی به دست آورده درست می کنید و سپس آن را به محتوا هایی که در زمینه ی یک سرفصل نوشته اید، مربوط می کنید.

مدل Topic Cluster به شما کمک می کند تا ایده پردازی هایی خلاقانه تر انجام دهید و از آنجایی که کلمات کلیدی شما مشخص شده است، دقیق تر شدن و تخصصی نگاه کردن به یک سر فصل را ساده تر می کند.

اگر در ایده پردازی به مشکل خوردید و ایده ای به ذهن شما نمی رسید، می توانید از کتاب هایی که خوانده اید، تحقیقات تخصصی یک شغل، سایت های رقبا، یا سرچ های مرتبط SERPs،استفاده کنید.

زمانی که ایده های شما مشخص شد، زمانبندی خود را مشخص کنید و شروع به تولید کنید.

 

3. نوشتن

ما نوشتن را به عنوان سمبلی در تولید محتوا قرار دادیم، اما پروسه ی تولید محتوا در تمامی فرمت ها، برای مثال فرمت های ویدیو و گرافیکی نیز به همین صورت می باشد.

راهنما :

  • برای پرسونای خود همانند نوشتن یک نامه به یک دوست بنویسید، از شوخ طبعی او استفاده کنید، قسمت مختلف شخصیت او را بشناسید و از آن در نوشتن خود استفاده کنید.

 

  • از تیتر ها و توضیحات متا، و تیزر های دیگری که مخاطبان را تشویق به خواندن آن مطلب می کند استفاده کنید. در تیتر های خود از مفید بودن خواندن آن مطلب بگویید تا بیننده ها بدانند به چه دلیل باید محتوای شما را بخوانند.

 

  • در مورد مطالب خاص بنویسید. از اطلاعاتی که به راحتی در سطح اینترنت پیدا میشود پرهیز کنید. در نوشته های خود از تحقیقات جدید استفاده کنید تا نکته ی خود را پر اهمیت تر کنید.

 

  • به یک ایده بپردازید و از محتوای خود برای قوی تر کردن آن ایده استفاده کنید. خواننده خود را با توضیح در مورد چندین مسئله در یک پاراگراف گیج نکنید.

 

  • با ادبیات خود صادق باشید. اگر خواننده شما از کلمات رسمی برای صحبت کردن استفاده نمی کند، احتیاجی ندارد شما با کلمات رسمی با آنها صحبت کنید.

 

  • مختصر و واضح باشید. شما میخواهید که خواننده شما با شما در ارتباط باشد، نه اینکه با گیج کردن آنها مطلب خود را تخصصی تر نشان دهیم.

 

4. تدوین

تدوین کردن و تغییر دادن یک مطلب عملی بسیار ذهنی است.

شاید شما راحت باشید در حین تولید محتوای خود این کار را انجام دهید و شاید ترجیح دهید که چند روزی صبر کنید و با دیدگاهی متفاوت محتوای خود را تدوین کنید.

در هر صورت مسائلی وجود دارد که شما باید آنها را رعایت کنید. مثل صدایی رسا، زبانی واضح، جملاتی کوتاه و…در نظر بگیرید که می توانید از یک همکار یا مدیر خود نیز در راستای تدوین کار خود کمک بگیرید تا دیدگاه دیگران را در مورد کار خود نیز بدانید. ابزار هایی در زمینه تدوین نوشته های شما وجود دارد 2 تا از بهترین های آنها : برنامه Grammarly و Hemingway Editor هستند.

 

5. بارگذاری

حالا که محتوای شما آماده است. نیاز دارید تا آن را در یک پلتفرم در اختیار مردم بگذارید.

یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) یا (CMS) برنامه ای است که محتوا های دیجیتال شما را مدیریت می کند و به شما این اجازه را می دهد تا محتوای خود را در وبسایت خود به اشتراک بزارید.

سود استفاده از برنامه های CMS این است که برنامه به صورت اتوماتیک تمام محتواهای شما را در یک فضا ذخیره می کند، که به شما اجازه می دهد به راحتی محتوای خود را به اشتراک بذارید یا آن را به صورت ایمیل ارسال کنید.

یکی دیگر از سودهای آن توانایی آنالیز کردن نتیجه ی محتوا های شما اس و حتی آنالیز کردن یک کمپین مارکتینگ به صورت جداگانه.

یک CMS به شما کمک می کند، که سیستمی جداگانه برای مدیریت محتوا های تولید شده ی خود و مارکتین آنها داشته باشید.

معروفترین سی ام اس های دنیا عبارتند از : وردپرس، جوملا، دروپال و …

6- انتشارات

به انتشار رساندن محتوا به سادگی یک کلیک انجام می شود. بعد از آن که محتوای شما آپلود یا بارگذاری شود شما با یک کلیک می توانید آن را به انتشار برسانید.
اما چرا ما یک قسمت جاگانه برای آن درست کردیم؟

جواب این سوال این است، برای مثال اگر تولید کننده ای نوپا هستید مخاطبان شما از شما انتظار ندارند که به صورت مرتب و یا با برنامه ی هفتگی محتوای خود را به اشتراک بگذارید.

اما در سطح حرفه ای از شما انتظار می رود (از سوی مخاطبان) که مثلا هر هفته 4 شنبه ها محتوای جدیدی به اشتراک بگذارید.

مسئله دیگری که وجود دارد، برای وقتی است که شما می خواهید برای یک رویداد خاص مطلبی را در زمان خاص به انتشار بگذارید. برای مثال : عید نوروز – شب یلدا – چهارشنبه سوری و…

یک سیستم CMS به شما این اجازه را می دهد تا فایل را بارگذاری کنید و تاریخ مشخصی برای انتشار آن مشخص کنید، و دیگر نیازی نیست آن را بخاطر داشته باشید.

 

ابزار تولید محتوا

در حالی که CMS به شما اجازه می دهد محتوا های خود را مدیریت کنید، قابلیت کمک در ساختن یک محتوا را ندارد. در این زمان ابزار های تولید محتوا به کار ما خواهند آمد.

از GIF ها تا اینفوگرافیک، این ابزار ها به شما اجازه می دهند مانند یک حرفه ای تولید محتوا کنید بدن محدودیت موضوع.

Canva : به شما کمک خواهد کرد، دیزاین ها و طراحی های زیبایی برای هر پلتفرمی بسازید. این برنامه ی وب بیس برای شما قالب هایی از پیش آماده شده درست کرده است که توانایی تغییر دادن رنگ ها، نوشته ها، عکس ها و تمام المان های یک تصویر را برای شما ایجاد کرده است.

Giphy : به شما اجازه میدهد ما بین هزاران GIF از پیش اماده شده بگردید و از آنها استفاده کنید یا حتی GIF مد نظر خود را بسازید.

Vidyyard : این پلتفرم برای مارکتر ها ساخته شده است و به شما کمک می کند تا ویدیو های خود را سفارشی کنید و به آنها تکست و نوشته و کات زدن ویدیو و زیرنویس و … اضافه کنید.

SurveyMonkey : پلتفرمی برای ایجاد کردن نظر سنجی های مختلف است. چرا به همچین چیزی احتیاج دارید؟ چون یک مارکتر خوب این را می داند که Feed Back و نظرات مشتری چقدر می تواند برای کمپین مارکتینگ ما مفید باشد.

MakeMyPersona : همانطور که از اسم این برنامه پیدا است، برنامه ی Make My Persona به شما اجازه می دهد پرسونای مد نظر خود را بسازید. در این برنامه می توانید مدارکی برای خود درست کنید به عنوان پرسونا، که در مسیر تولید محتوای شما به عنوان راهنمای شما خدمت کنند.

Anchor : ابزاری برای تولید پادکست است، که به شما اجازه می دهد هر تعداد قسمتی که دوست دارید ضبط کنید و آن را در یک برنامه ی دیگر به راحتی به اشتراک بزارید.

این لیستی از ابزار های کارامد امروزی بود که با هم خواندیم.

 

ایجاد یک طرح برای تولید محتوا

محتوا ها همه جا وجود دارند، اما کلید موفقیت استفاده از آن ها، درک انتشار آنها است. یک فرمت و یک سایز برای تمام پلتفرم ها مناسب نیست. این به این معنا است که محتواهای شبکه های اجتماعی با محتوا های بلاگ ها متفاوت است، و هر دوی آنها با محتوا های وب سایت ها متفاوت است.

پس شما باید بدانید که هر فرمت مناسب چه جامعه ی هدف و چه سبک از محتوا مناسب جامعه ی پلتفرمی که محتوای خود را در آن به انتشار می گذارید، است. پس بیاید با هم راهنماهایی را برای پلتفرم های مختلف بخوانیم.

 

محتوای شبکه های اجتماعی

هنری به نام، هنر تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی وجود دارد. مطمئنا ارزش زمانی که شما صرف آن می کنید را دارد، چون 2.6 میلیارد آدم هر روز در دنیا در پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی فعالند.

به علاوه ی آن فعالیت در شبکه ها اجتماعی تصویر واضحی از جامعه ی هدف شما به نمایش میزارد.

اینجا ما چندین نکته که از محبوب ترین تولید کننده های محتوا در شبکه های اجتماعی استخراج کردیم را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

فیسبوک : فیس بوک را می توان از طریق آن محتوا ها را به صورت عمده به انتشار رساند و اطلاعات خوبی درباره ی ارتباط مخاطبان خود با شما از طریق Feed Back یا بازخوردها بدست آورد.

اینستاگرام : بهترین پلتفرم برای به انتشار گذاشتن عکس های با کیفیت، و ویدیو های کوتاه با کپشن (Caption) هایی خلاصه است. هشتگ ها به صورت ایده آلی در این پلتفرم کار می کنند و اکانت های اینستاگرام شما را با کسب کار خود در ارتباط نگه می دارد. استوری های اینستاگرام نحوه ی جدیدی از ارتباط با مخاطبان را فراهم کرده است. چه از ویدیو های زنده و چه سوال ها و رای گیری هایی که به شما Feed back می دهند.

یوتیوب : دارای 1.3 میلیارد کاربر فعال است که روزانه در حال افزایش است. کاربران از این پلتفرم برای ویدیو های اموزشی و ویدیو های جالب و خنده دار بیش تر از همه چیز استفاده میکنند. برخی از موفق ترین موضوع های تولید محتوا در این شبکه اجتماعی : ویدیو های آموزشی ( چگونه…؟) و بلاگ های ویدیو ای، ویدیو های بررسی و ویدیو های تحصیلی می باشد.

توییتر : بهترین تمرین برای نوشتن پیام های کوتاه، که قابلیت استفاده از عکس و هشتگ های مرتبط و ریتوییت کردن را دارد و همچنین ریپلای ها به شما کمک می کنند با مخاطبان خود ارتباط خوبی بسازید.

تولید محتوای شبکه های اجتماعی

 

محتوای وب سایت

محتوا های وب سایت ها باید به 3 المان توجه کنند : پرسونای شما، کلمات کلیدی و راه حل.

با محتوا های بلاگ ها متفاوت است به این دلیل که ما در وب سایت ها بیشتر به راه حل ها توجه می کنیم. در تولید محتوا برای وب سایت ها، به آن به چشم نقشه ای که مقصد آن کالای شماست نگاه کنید.

در تولید محتوای وب سایت ها ما مخاطبانی که از شبکه های اجتماعی بدست آوردیم و الان وفادار به مطالب ما هستند را جایشان را محکم می کنیم و آن را دور خودمان نگه میداریم. هدف از تولید محتوای وب سایت ها این است.

 

محتوای بلاگ ها

هدف از تولید محتوای وبلاگ ها، جذب کردن افراد غریبه به محتوای ما، در هدف پشتیبانی کردن از کسب و کارمان است.

محتوا های بلاگ ها معمولا به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و کمتر پیش می آید آنها را برای فروش قرار داده باشند، اما این مسئله چیزی از قدرت آن کم نمی کند، به این دلیل که افراد غریبه ی زیادی را به مجموعه ی تولید محتوای شما وارد می کنند و فرصت این را به شما می دهند که مشتری جدیدی برای خود بسازید.
تحقیقات نشان داده است که کمپانی هایی که از بلاگینگ یا تولید محتوا برای بلاگ ها استفاده می کنند، رهبری بیشتری نسبت به آنان که این عمل را انجام نمی دهند دارند.

 

آنالیز کردن محتوای خود

نهایتا، مهمترین عملی که در راستای تولید محتوا وجود دارد، یعنی : آنالیز کردن محتوا

مهمترین به این دلیل که بدون اطلاعات شما نمی دانید که چه نتیجه ای تا به حال گرفته اید و آیا در حال پیشرفت هستید یا خیر؟

منطق آنالیز کردن درصد موفقیت محتوا های شما بر اساس هدف شما آنالیز می شود، پس شما باید نسبت به اهداف خود و با توجه به آنها میزان موفقیت محتواهای خود را در نظر بگیرید.

اما واحد اندازه گیری برای این موفقیت وجود ندارد و اینکه چه المانی را آنالیز کنید، کاملا به شما بستگی دارد. اما اینجا ما چندین ایده در این باره می خوانیم :

  • بازدید صفحه : تعداد کاربرانی که از صفحه ی مد نظر ما بازدید کردند.
  • ترافیک آلی : مقدار ترافیکی که از طرف موتور های جستجو اشغال کردید.
  • نرخ گزاف : درصد کاربرانی که بعد از دیدن یک صفحه از وب سایت شما آن را ترک کردند.
  • نرخ تبدیل : درصد از کاربرانی که به CTA واکنش نشان می دهند.

 

CTA (Call To Action) : به مواقعی می گویند که طراح وبسایت از فرم یا حتی یک دکمه ساده در طراحی خود استفاده می کند، تا بتواند آنالیز کند که چند درصد از کاربرانی که صفحه را دیدند، وقتی نیاز به انجام عملی بوده است، به آن واکنش نشان داده اند.

  • نرخ ارتباط مخاطبان : تعداد افرادی که از طریق لایک کردن یا نظر دادن یا به انتشار گذاشتن با شما ارتباط برقرار کرده اند، یا هرگونه مسیری که شما برای آنها مشخص کرده اید.
  • رشد مخاطبان : میزان رشدی که صفحه یا وب سایت شما، به دلیل به انتشار گذاشتن یک محتوای خاص داشته است.

 

سخن پایانی : شروع به ساختن کنید!

پروسه ی تولید محتوا، راهکاری است که جواب فوق العاده ای می دهد.

زمانی که شما شروع به تولید محتوا کنید، متوجه خواهید شد که نه تنها مشتری های قدیمی خود را دلخوش می کنید، بلکه کسب و کار شما به دلیل مارکتینگ پر زحمت شما (تولید محتوا) در حال رشد است.

 

 

منبع : The Ultimate Guide to Content Creation نوشته شده توسط Christina Perricone ترجمه اختصاصی توسط طراحی سایت روشا

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *