20 سوالی که قبل از شروع پروژه طراحی باید از مشتری خود بپرسید

طراحی

مهمترین مسئله در شروع یک پروژه طراحی موفق، درک نیازهای مشتری می باشد. با پرسیدن سوالات درست از مشتری، می توانید طرح های بهتری ارائه دهید، از ویرایش های مجدد غیر ضروری جلوگیری کنید و مشتریانی را که از کار شما راضی هستند را در کنار خود نگه دارید. درک نیازهای مشتری و احترام به آنها، برای یک همکاری قدرتمند و خلاقانه بسیار مهم است و قبل از اینکه حتی مداد خود را بردارید، شروع می شود !

در اینجا ما 20 سوال اساسی را مطرح می کنیم که باید از قبل از کار بر روی هر پروژه ی طراحی، از مشتری تان بپرسید. این سوالات به مشتریان کمک می کند تا درگیر روند طراحی شوند و همچنین به شما برای رسیدن به ایده های بسیار خلاقانه کمک می کند و بازدهی خلاقیت خودتان را با آنها تنظیم می کنید.

 

خلاصه مطالب پنهان

1. انگیزه مشتری از شروع این پروژه چیست ؟

اینکه بدانید چه چیزی الهام بخش مشتری تان برای شروع این پروژه است و کشف کردن انگیزه ایشان، به شما کمک می کند تا اطلاعات کامل تری دریافت کنید و از ایشان بخواهید که با شما همکاری کنند. پاسخ آنها می تواند به ذهنیت اولیه ی شما برای پروژه، جهت داده و آن را هدفمند کند.

 

2. اهداف شما چه چیزهایی هستند ؟

تعیین اهداف باعث پیشرفت کار شماست و به شما نشان می دهد که طراحی شما چقدر موثر است. وقتی می دانید طراحی شما، قرار است چه کاری را از پیش ببرد، می توانید نقاط قوت آن را برای دست یافتن به اهداف مشتری خود، تقویت کنید.

 

3. انتظارات شما چیست ؟

با پرسیدن این سوال، این حس را به مشتری خود القا می کنید که یک طراح حرفه ای هستید که برای زمان، منابع و استعدادهایتان ارزش قائل هستید.

 

یادگیری برند

آشنایی با شغل و برند مشتریان به شما کمک می کند تا آنچه را که در قلب و ذهن آنها وجود دارد را درک کنید. این ایده ها و احساسات دقیقا همان چیزی هستند که باید در هنگام طراحی بر روی آنها تمرکز کنید.

Asset

 

4. ماموریت شما چیست ؟

ارزش های اصلی کسب و کار مشتری خود را بشناسید. دانستن اینکه ارزش ها و ماموریت مشتری تان در کسب و کارش چیست، به شما کمک می کنید تا مسیر را درست پیش بروید. برخی از پروژه های طراحی ممکن است دارای زوایای مختلف فرهنگی، سیاسی یا … باشند و بایستی شما آنها را در طراحی خود، برجسته کنید.

 

5. نقاط قوت شرکت شما چیست ؟

برتری ها و نقاط مثبت فروش منحصر به فرد مشتری خود را برجسته کنید. همچنین می توانید از این اطلاعات بعنوان یک الهام بخش به ایده کلی طراحی تان، استفاده کنید.

 

6. بهترین رقبای شما چه کسانی هستند ؟

همانطور که گفتیم شما باید صنعت مشتری خود را به طور کامل درک کنید. ممکن است عناصر و استراتژی هایی را پیدا کنید که ممکن است برای پروژه مشتری تان نیز موثر باشد. یا اصلا ممکن است بخواهید دقیقا خلاف عناصر و استراتژی های رقبا را برای کار مشتری تان استفاده کنید.

 

7. از طراحی برندینگ قبلی خود چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزهایی را دوست ندارید ؟

از مواردی که در طراحی های قبلی برندینگ مشتری تان وجود داشته است، الهام بگیرید و بین آنها و طراحی های جدید خودتان، هماهنگی ایجاد کنید. اگر مشتری شما زمان زیادی از طرح های قبلی خود استفاده کرده است، می داند چه سودها و چه ضررهایی از بابت آن طرح ها نصیب کسب و کارش گشته است.

 

مخاطبان مشتری تان را بشناسید.

فراموش نکنید که بایستی طرح هایی که خلق می کنید با جنسیت، سن، قومیت، شخصیت و … مخاطبانِ کسب و کاری مشتریتان سنخیت داشته باشد.

 

8. بازار هدف شما چیست ؟

با روانشناسی شروع کنید و از مشتری خودتان بخواهید که به طور دقیق توصیف کند که مخاطبان و مشتریان ایده آل ایشان چه کسانی هستند. هر کدام از آن مخاطبان چه کاری انجام می دهند، چگونه عمل می کنند و چه چیزهایی را دوست دارند. هنگامی که می خواهید طراحی خود را شروع کنید، می توانید از عناصری استفاده کنید که به طرز تفکر مخاطب مورد نظر، نزدیک باشد.

Asset

9. آیا مخاطب شما زن، مرد یا بدون جنسیت است ؟

برخی از برندها ممکن است از انتظارات جنسیت سنتی برای جذب مخاطبان خاص استفاده کنند. زمانی که عناصر جنسیتی خنثی باشند، مخاطب گسترده تری خواهد داشت و شما از این عناصر خنثی در طرح خود بیشتر استفاده می کنید.

 

10. بازار هدف شما چه رنج سنی ای دارند ؟

گروه های سنی مختلف هنگام طراحی، انتظارهای متفاوتی دارند و المان های متفاوتی باعث جذبشان می شود. در نظر بگیرید که نوع کار، رنگ، اشکال، تایپوگرافی و سبک کلی کار چقدر موثر و مناسب برای مخاطبان بازار هدف خواهد بود. آیا این عناصر می تواند آن رنج سنی را ذوق زده کند؟

 

11. آیا مسائل فرهنگی خاصی برای مخاطبان شما وجود دارد ؟

برخی از عناصر طراحی ممکن است در فرهنگ های دیگر نامناسب باشند یا متفاوت درک شوند. با پرسیدن این سوال از بروز خطاهای احتمالی در طراحی جلوگیری می کنید. بنابراین می توانید تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید که طراحی شما برای جامعه مشتری شما قابل قبول است.

 

انتظارات را تنظیم کنید.

برخی از مشتریان تمایل دارند که روی نیازهای خود تمرکز کنند و مشخصات اصلی پروژه را فراموش کنند. اگر این جمله را شنیده باشید که “من یک طراحی منحصر به فرد و عالی می خواهم که نشان دهد محصول من چقدر جالب و خاص است تا بتوانم فروش خود را افزایش دهم” دقیقا می دانید منظورم چیست.

 

12. به دنبال چه سبکی هستید ؟

با فرض اینکه ممکن است مشتریان شما در طراحی تخصص داشته باشند، با این سوال می توانید حس بهتری به ایشان القا کنید. به جای اینکه از آنها بپرسید طراحی مدرن و مینیمال را دوست دارند یا ترجیح می دهند یک کار سنتی و شلوغ داشته باشند؟ از آنها بپرسید که آیا می خواهید نگاهی متعادل، تجربی تر و پویا تر و همچین خلاقانه تر به طراحی داشته باشید ؟

 

13. طراحی شما به چه عناصر ضروری ای نیاز دارد ؟

بررسی کنید که مشتری شما پیش نیازهای خاصی برای کار خود در نظر گرفته است ؟ آیا قرار است از تصاویر خاصی استفاده کنید یا المان های مشخصی در همه ی کارهای وی تکرار شده و نیاز است در طراحی ای که شما مسئولیت آن را بر عهده دارید نیز وجود داشته باشد ؟ من شما را نمی دانم، اما من یک مشتری در صنعت مُد دارم که همیشه باید افکت های جادویی در طراحی هایش وجود داشته باشد.

Asset

14. قرار است از طرح شما در کجا استفاده شود ؟

ممکن است از طرحی که توسط شما خلق می شود به صورت های مختلفی استفاده شود. ممکن است چاپ شود، برای تبلیغات آنلاین و وب سایت ها استفاده شود و موارد دیگر. از مشتری خود بخواهید در مورد این جزئیات و ریزه کاری ها برای شما توضیح بدهد.

 

15. چگونه طرح نهایی را چاپ می کنند ؟

حتما باید در مورد چاپ نهایی از مشتری خود سوال کنید. شما باید بدانید ابعاد و نوع چاپی که مد نظر مشتری است، چیست. ممکن است بنا به تیراژ و تکنیک چاپ، نیاز به محدود کردن یا گسترده کردن رنگ های مورد استفاده در کار خود داشته باشید. باید بدانید مشتری قرار است کار نهایی را بصورت تک رنگ، دو رنگ یا چهار رنگ چاپ کند.

 

16. آیا طراحی شما نیاز به بروز رسانی دارد ؟

بعضی از مشتریان می خواهند یک طرح را از شما دریافت کنند و بروند، بعضی از مشتریان، دوست دارند طرح و ایده ای که توسط شما اجرا می شود، به طور مرتب بروز رسانی شود. درک اینکه چگونه می خواهید این پروژه را ادامه دهید، به شما کمک می کند تا بیشتر روی کار خود تمرکز کنید و برای بروز رسانی در طرح و ایده کلی، برنامه ریزی های لازم را داشته باشید.

Asset

 

17. چقدر حاضرید برای این پروژه هزینه کنید ؟

از مشتری خود بخواهید تا انتظارات خود در مورد هزینه نهایی کار را برایتان توضیح بدهد. آیا او می خواهد هزینه کلی کار را بگویید، یا می خواهید بر اساس زمانی که به آن کار اختصاص می دهید اعلام هزینه کنید؟

 

18. چه تعداد طرح و اتود برای کار نیاز دارید ؟

تعیین کنید که چه تعداد طرح و اتود برای شروع کار و راضی کردن مشتری میزنید؟ بسیاری از مشتریان دوست دارند طرح های متفاوتی دریافت کنند تا بتوانند آنچه را که به سلیقه شان نزدیکتر است را انتخاب کنند.

 

19. به چه فایلها و قالب هایی نیاز دارید ؟

اینکه بدانید مشتری به چه فایل هایی نیاز دارد و چگونه قرار است فایل نهایی کار را از شما دریافت کند، می تواند شما را در انتخاب صحیح فونت، تصاویر و نرم افزار گرافیکی راهنمایی کند. مثلا اینکه مشتری بگوید “من حتما به فایل PSD کار نیاز دارم” شما را مجاب می کند تا از نرم افزار فتوشاپ برای طراحی خود استفاده کنید.

 

20. چه مقدار زمان دارید ؟

زمان یکی از مواردی است که به اندازه ی هزینه یک کار، برای مشتری اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای اتمام پروژه و تعهدات خود در این باره دارید.

 

 

قدرتمند ترین طراحی ها با پرسش و پاسخ های صحیح شروع می شوند.

به خاطر داشته باشید که مشتریان فقط به دنبال یک طراحی جذاب نیستند. آنها به توصیه های حرفه ای، صبر، درک، مراقبت و قدردانی نیاز دارند. با پرسیدن سوالات مناسب، خواسته های آنان را درک کنید و نیازهایشان را بفهمید و یک تجربه ی لذت بخش برای ایشان فراهم کنید که مجددا در آینده آن ها را به همکاری با شما ترغیب کند.

 

چه کسی نمی خواهد مشتری های قبلی اش را برگرداند ؟

دفعه دیگر که در حال کار روی یک پروژه هستید، این سوالات بالا را در ذهن داشته باشید و سعی کنید با مشتریان قبلی تان یک مکالمه را شروع کنید. از پرسیدن نترسید. نشان دهید که به ایشان اهمیت می دهید و از پیش فرض های خطرناک و نادرست خودداری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید